Geoblog.pl    zula    Podróże    Portugalia...cena wyprawy ! : 1988 - opis i skanowane przeźrocza - NOWOŚĆ !    daleko od domu
1988

daleko od domu

Portugal
Portugal, Fátima

Fatima to piękne sanktuarium maryjne. Corocznie 13 maja – w pamiętny dzień objawień – przybywa tutaj tysiące pielgrzymów z różnych stron Portugalii.
Uśmiech i radość …piękno i spojrzenie niepewności to nasz portugalski przewodnik z Lizbony do Fatimy.
Stacja kolejowa Fatima znajduje się trzydzieści kilometrów od sanktuarium . Dalej należy pojechać porannym autobusem , taksówką wyruszającą o każdej porze dnia …lub można dojechać , podobnie jak my , zatrzymując przy szosie samochód.
W ten oto sposób dotarliśmy do najdalej położonego od Polski sanktuarium maryjnego.
Historia Fatimy rozpoczęła się nagle i niespodziewanie. W najniższym punkcie kotliny nieco w lewo od osi centralnej rośnie grupa niskich dębów. W tym miejscu zwanym Łąkami Fatimy trzynastego maja 1917 roku trójka dzieci pasła owce. W pewnej chwili Lucia i jej kuzyni Franciszek i Marto zobaczyli w koronie dębu jasność otaczającą postać pięknej , młodej dziewczyny. Widzenie powtórzyło się także trzynastego czerwca.
Trzynastego pażdziernika 1917 roku ponad siedemdziesiąt tysięcy ludzi przybyło do Fatimy. Było zimno i padał uporczywy deszcz. Nagle niebo się przetarło i wszyscy obecni byli świadkami zdarzenia : słońce zdawało się wirować wokół własnej osi a następnie zaczęło się powiększać …jakby miało upaść na ziemię. Ustał wiatr , zrobiło się bardzo gorąco . Wówczas Lucia powtórzyła słowa , które słyszała tylko ona : „ Jestem Matka Boska Różańcowa „ Powtórzyła też zapowiedzi , że wojna zbliża się ku końcowi.
Około dziesiątego dnia każdego miesiąca na szosach środkowej Portugalii widać ludzi wolno idących poboczem . Kobiety niosą na głowach zawiniątka i kosze , mężczyźni ubrani w ciemne garnitury kroczą z powagą cicho rozmawiając . Widać także młodzież oraz dzieci . Idą grupkami po kilka osób . Celem pielgrzymów jest rozległa dolina a najważniejszym miejscem w Fatimie jest płytka kotlina . Długość jej to sześćset metrów a szerokość czterysta metrów. Na północnym skraju stoi biała bazylika ze strzelistą wieżą zwieńczoną koroną z brązu .
Minęło wiele lat zanim kościół ogłosił , że wydarzenia w Fatimie miały nadprzyrodzony charakter . Wierni zbudowali malutką kapliczkę gdzie każdego trzynastego odprawiano nabożeństwa dla pielgrzymów . W 1928 roku rozpoczęto budowę bazyliki , klasztorów , szpitali i hospicjów dla pielgrzymów . W bazylice znajdują się groby dzieci , które wspólnie z Lucia uczestniczyły w objawieniach fatimskich. Lucia w 1928 roku wstąpiła do klasztoru karmelitanek w Combrze. O tego dnia tylko dwukrotnie uczestniczyła w procesji a było to podczas uroczystości pięćdziesięciolecia objawień oraz w 1982 roku podczas pobytu Jana Pawła w Portugalii.
Miliony pielgrzymów przybywa do Fatimy podczas wielkich uroczystości organizowanych każdorazowo w noc poprzedzającą 13 maja i 13 pażdziernika .