Geoblog.pl    zula    Podróże    Hiszpania - Katalonia - Październik 2013 i Maj 2018    Girona- labirynt kamiennych ulic i Katedra.

Girona- labirynt kamiennych ulic i Katedra.

Hiszpania
Hiszpania, Girona

Pierwsze wzmianki na temat miasta Girona datują się w I wieku przed naszą erą.
Pobudowane w czasach rzymskich mury miasta broniły przed najeźdźcami.
W XIV wieku zostały przebudowane a dzisiaj określają granicę starego miasta. Turysta może zobaczyć Gironę z perspektywy jednej z odrestaurowanych wież.
Miasto było w rękach Rzymian , Wizygotów potem Maurów.
Girona przez sześć wieków była miejscem życia społeczności żydowskiej .Jak mówią źródła encyklopedyczne pierwsza kobieta pochodzenia żydowskiego- Doucerella zamieszkiwała w Gironie w 963 roku. Do 1492 roku, roku wypędzenia to największe skupisko Żydów na terenie całej Hiszpanii . Były trzy synagogi, szkoła żydowska i łaźnia oraz sklepy zabezpieczały życie tysiąca mieszkańcom . Tutaj w 1194 roku urodził się twórca Kabalistycznej Szkoły Judajskiej- Rabin Nahmanides. Kabalizm to powiązanie elementów mistycyzmu ,metafizyki i matematyki.
Do dzisiaj pozostała dzielnica żydowska zwana El Call o wąskich uliczkach , które mają w sobie wiele tajemniczości .
Idę i zachwycam się …jest wcześniej , nie ma wiele ludzi . Mogę popatrzeć na detale domów .
Zadzieram głowę i za moment widzę coś co mnie urzekło , robię kolejne zdjęcie.
Wchodzę do sklepu, chwilkę rozmawiam pytam o zgodę właściciela czy wolno mi utrwalić wnętrze oraz właściciela sklepu …w dali słyszę piękną piosenkę w języku hebrajskim.
Gironę można zwiedzić w ciągu jednego dnia lecz aby poznać smaki , spojrzeć na ludzi i nacieszyć się pięknem należy pozostać dłużej .
Chcę zobaczyć Katedrę .
Można dotrzeć brukowanymi uliczkami , które są wąskie a jeszcze dodatkowo wypełnione kawiarenkami i galeriami.
Moja droga prowadziła od strony murów , których przeszłam niestety kawałek .Przyznam ,że z obawą przemieszczałam się po labiryncie korytarza gdzie nie było żywej duszy. Bałam się.
Katedra Najświętrzej Marii Panny góruje nad miastem , to najważniejszy zabytek Girony .
Można wejść od frontu po osiemdziesięciu sześciu schodach , które są ozdobą świątyni.
Z niewielkiego placu roztacza się śliczny widok na pobliskie kamienice i dachy .
Katedra zbudowana została w I połowie XI wieku lecz rozbudowa trwała aż do XVII wieku. Widoczne są różne style architektoniczne . Nawa świątyni z XV wieku ma 22metry szerokości. To najszersza nawa na świecie , którą wybudowano w stylu gotyckim.
Dziwnie się czuję po wejściu …postać ma ginie w potędze budowli . Chcę zrobić zdjęcia lecz dostrzegam znak zakazu używania aparatu fotograficznego . Dlaczego? Wnętrze jest ciemne …próbuję ale nie chcę aby spotkały mnie jakieś nieprzyjemności. Podziwiam piękny witraż . Potęga na wzgórzu – widok na miasto przepiękny.
Schodzę i przystaję przy jednym z budynków Uniwersytetu, wchodzę i piję południową „studencko-włoską” kawę .
Odpoczywam .

Dzielę opisy mojego spaceru bo ilość zdjęć ,które zrobiłam jest duża - choć pewno po wklejeniu i tak będę kasować ?!