Geoblog.pl    zula    Podróże    Budapeszt- Węgry 2012- opis    Budapeszt - największe świątynie miasta .

Budapeszt - największe świątynie miasta .

Węgry
Węgry, Budapeszt

Wychodząc z metra widzę w oddali kopułę Bazyliki Św. Stefana .
Największa świątynia Budapesztu wybudowana została w stylu neorenesansowym w latach 1951-1905.
Wstęp jest symboliczny – 200 forintów . Wchodzę tak jak wszyscy bocznymi drzwiami lecz podziwiam drzwi główne .
Otwieram przewodnik po Budapeszcie i czytam : długość kościoła 86 metrów a wysokość 96 metrów. Na kopułę można wejść lub wjechać windą . Przypominają mi się zdjęcia , które zrobił Franek2002. geoblog.pl podczas swojego pobytu w Budapeszcie . Oglądam ponownie i „zazdroszczę” zdjęć z tarasu kopuły z widokiem na zamek .
Śliczne ujęcie a młody turysta ma cudowną pamiątkę .

W ołtarzu głównym jest posąg świętego Stefana dłuta Alojza Strobla .
W jednej z kaplic za głównym ołtarzem znajdują się relikwie Króla Św. Stefana – zabalsamowana dłoń .
Chodzę podziwiam sklepienia , witraże weneckich artystów oraz kopułę , która wyłożona jest wspaniałą mozaiką .
Mam szczęście bo dzisiejszy dzień jest bardzo słoneczny dzięki temu nie panuje tutaj półmrok . Fotografuję ołtarze .
Wyczytałam ,że w czasie II wojny światowej w podziemiach bazyliki przechowywano stołeczne archiwum i wiele skarbów narodowych.
Bazylika zwrócona w stronę Dunaju , jest olbrzymia i nie jest łatwo zrobić dobre zdjęcie . Trochę mało czasu przeznaczyłam na kościół za moment chce jeszcze podejść do drugiej świątyni .
Wracam do żółtego metra i w ten sposób skracam czas przejścia .
Dochodzę do drugiego bardzo ważnego miejsca kultu religijnego .
Synagoga to jedyna z trzech zachowanych świątyń żydowskich.
Zbudowano ją w bizantyńsko-mauretańskim stylu w latach 1854-1959 . W 1931 roku dobudowano skrzydło i w ten sposób Synagoga jest największą w Europie . Tutaj znajdują się Zbiory Historii i Religii Żydowskiej . Do całości należy także teren cmentarza gdzie w latach 1944-1945 chowano ludność getta .
Co chwilę zatrzymują się autobusy firm wycieczkowych . To miejsce w Budapeszcie należy zobaczyć .
Niestety jestem zbyt późno i nie udaje mi się wejść na teren świątyni. Należy pamiętać ,że otwarta jest w godzinach od dziesiątej do szesnastej .
Znajduję się blisko hotelu …jeszcze tylko obiad , potem już odpoczynek i kolejny dzień pobytu w Budapeszcie poza mną !. Szkoda !
…jutro tylko parę godzin i powrót do domu , choć będą oczywiście niespodzianki bo podróż taki nosi tytuł …a więc do jutra ! .

danach - 2012-09-29 18:04
Zula ale różne kościoły oglądałyśmy prawie w tym samym czasie- Ty monumentalna piękna budowle a ja małe stare kościółki :) ale Budapeszt jest piękny muszę tam pojechać choćby na wiosnę :) Zdjęcia super, dobrze ,że aparat ruszył !

mirka66 - 2012-09-29 21:34
Piekne miejsca.Widzialam je bedac juz 3 razy w tym miescie.:)))

marianka - 2012-09-30 11:27
Też bardzo żałuję, że nie udało nam się wejść do środka synagogi (za to... spędziliśmy noc siedząc na ławce przed jej drzwiami;)). I czekam bardzo na kolejn niespodzianki w Pani podróży!

Hania - 2012-09-30 22:23
Z przyjemnością wielką przewędrowałam z Tobą po Budapeszcie. Już zawsze będę tęsknić za nim!
Zwiedzanie Budapesztu to była to moja pierwsza podróż za granicę w 1972 roku. Z pewnością tam wrócę, a po Twoim opisie i obejrzeniu super zdjęć nabrałam jeszcze większego apetytu na to miejsce.

Hania - 2012-09-30 22:24
Czekam z niecierpliwością na ciąg dalszy!

BPE - 2012-10-02 10:09
Na mnie największe wrazenie zrobił jeden kościół w Londynie (którego zresztą nie polubiłam....)....taki z czarnego kamienia....przeogromny - byłam w nim na koncercie (fortepian organy).....to takie wrazenie i odczucie jakie zostaje w głowie do końca zycia....od tego czasu juz żaden kościół tak mi się nie spodobał........
Chodze z Toba po tym Budapeszcie i jakoś dalej nie mogę przełamać swoich uczuć.........

mamaMa - 2012-10-02 11:58
A szkoda, Blank, bo Pani Zula opisuje i pokazuje Budapeszt bardzo wdzięcznie.

BoRa - 2012-10-02 23:24
Wejście do Bazyliki jest teraz płatne??? Parę lat temu nie było opłat.

zula - 2012-10-03 09:12
...nie ma biletów , siedzi pan i oczekuje na bardzo skromną opłatę do kościelnej dużej puszki . Tak jest już praktykowane w wielu świątyniach .

Hania - 2012-11-02 20:27
Jak miło w jesienny wieczór ponownie spacerować po Budapeszcie. Z pewnością nie po raz ostatni!