Geoblog.pl    zula    Podróże    Polska- piękny nasz Kraj ! ...    Dąbkowice i morska przygoda
1972

Dąbkowice i morska przygoda

Polska, Dąbkowice

Dąbkowice to maleńka osada wypoczynkowa położona nad Morzem Bałtyckim , której do dzisiaj Google nie wczytał w swój rejestr miejscowości świata . Gdy usiłowałam dokonać wyboru pojawiały się Dąbki , więc i tak zapisałam .
W Dąbkowicach zapewne do dzisiaj jest szeroka i piękna plaża a z drugiej strony duże Jezioro Bukowo . Do najbliższej miejscowości Dąbki z prawej strony jest chyba z siedem kilometrów . Prowadziła tam betonowa droga ( pobudowana w sześćdziesiątych latach ) , lecz żadna komunikacja nie dojeżdżała . Z lewej strony linii brzegowej są Łazy w odległości pięciu kilometrów. .
Dotrzeć można było tam z Dąbkowic brzegiem morza .

Spędziłam w 1972 roku w tym bajkowym krajobrazie piasku , morza i nieba trzy miesiące życia.
Pracowałam sama jako ratownik z uprawnieniami na morze.
Zatrudniona byłam w Ośrodku Wypoczynkowym Zakładów Mięsnych z Bydgoszczy. Niestety dzisiaj już tego ośrodka nie ma .
Codziennie od dziewiątej rano maszerowałam na swoje stanowisko . Miałam w ręku gwizdek a na maszcie białą lub czerwoną flagę . Obserwowałam ludzi patrząc na wydzielony odcinek .
Byłam młodą dziewczyna lecz chyba wzbudzałam dosyć duży respekt wśród plażowiczów .
Zdawałam sobie również sprawę z wielkiej odpowiedzialności .
Pamiętam ,że jednego dnia zobaczyłam jak mała dziewczynka na materacu odpłynęła od brzegu . Fala w sekundzie zniosła materac . Była to odległość stu może i więcej metrów lecz dziecko już płakało z przerażenia . Rodzice nie zauważyli tego faktu .
Wskoczyłam do wody a równocześnie ktoś pobiegł falochronem w głąb morza aby było szybciej.
Najważniejsze wówczas było aby dziecko nie zeszło do wody…aby nie wydarzyła się tragedia . Udało nam się szczęśliwie zakończyć akcje ratowniczą .
To jedyny zły moment w moim poznawaniu pracy ratownika . Jestem zawsze przeciwna zabawie na dmuchanym materacu w wodzie morskiej . Morze ma potęgę , jest nieobliczalne w swej sile , człowiek jest jak ziarenko piasku !.
Pomimo ,że byłam kiedyś osobą trenująca pływanie zawsze z wielką niepewnością i szacunkiem podchodzę do morza .
Najpewniej czuje się w basenie !

Gdy pomyślę dzisiaj czy właściwie zorganizowałam sobie płatne „wakacje „ ???
Odpowiedź jest trochę na - tak , bo praca dała mi doświadczenie i psychiczna siłę ,że potrafię .
Jest także w odpowiedzi na -nie ,bo odpowiedzialność dla młodej dziewczyny była zbyt duża !!.

Dziękuję za poczytanie morskiej przygody - Małgorzata 15.11.2010

Uzupełnienie wpisu - 25.05.2013
Powróciłam do wpisu o Dąbkowicach i spróbowałam czy Google coś zdziałał z aktualizacją map.
Jest maleńka miejscowość i dokonałam poprawki !.

Uzupełnienie wpisu - 15.03.2014
Wykonane ...ileś lat temu przeźrocza zostały przeskanowane przez Eugene.geoblog.pl - dziekuję!
...i w ten oto sposób mogę zamieścić na stronie w uzupełnieniu wpisu dowód ,że tekst napisany powyżej to nie wymysł mojej literackiej fantazji lecz... odpowiedzialna praca .
Na zdjęciu przed biurem ośrodka - są: kierownik ośrodka oraz pan spełniający w owych czasach funkcję : kulturalno-oświatowy. ( niestety osoby -nie żyją).

danach - 2010-11-15 21:08
no, no nie wiedziałam,że masz takie uprawnienia i już wiem skąd Cie tak nad morze ciągnie :)

Hania - 2010-11-16 23:47
Małgosiu, z przyjemnością przeczytałam o Dąbkowicach, ponieważ spędzałyśmy wakacje nawet w tym samym ośrodku, tylko ja kilka lat wcześniej.
Byłam wtedy po raz pierwszy nad morzem, wspominam piękną plażę, spacer brzegiem morza i cudowne zachody słońca.

zula - 2010-11-17 07:37
Tak Danusiu -"wilka ciągnie...nad morze "- uwielbiam przestrzeń!
Haniu popatrz jak ten masz świat jest mały - a cudowne zachody słońca pozostały do dzisiaj !
pozdrawiam Was listopadowo - słonecznie !!!

Ola
Ola - 2011-01-30 22:06
Dąbkowic nie znam, ale w Dąbkach byłam, a jakże. Rzeczywiście, jest tam duża plaża, piękny piasek, i czysta, ale zimna woda, gdyż. jest to otwarte morze. Zazdroszczę wrażeń.

BoRa - 2012-08-26 17:07
czytałam ! a dziś przeczytałam jeszcze raz

geminus
geminus - 2014-01-05 00:08
Swietne opisy nadajace sie do dobrego przewodnika. Gratuluje i podziwiam.

zula - 2014-01-05 10:26
@ geminus:
Dziękuję! - oj miło przeczytać takie zdanie,
pozdrawiam

krzysztof
krzysztof - 2015-01-02 15:44
Dąbkowice to moje ukochane miejsce, wracam tam tak często jak tylko mogę. Ostatni raz byłem tam tydzień temu i już tęsknię za swoją samotnią.

zula - 2015-01-02 18:21
Oj jaka niespodzianka -...czytam komentarz od Krzysztofa i "zazdroszczę" powrotów do Dąbkowic!

Aga
Aga - 2015-05-14 15:01
A ja własnie chciałabym pojechac z dziecmi w te wakacje do Dąbkowic bo marzy mi się cisza. Czy możecie mi polecić miejscówke? Wiem, że jest Osrodek Mierzeja, dość drogi. Jest ośrodek Pod wydmą ale ludzie opisują go jako prl wiec nie jestem pewna:)
Zależy mi aby obiady zjeść gdzieś a nie gotować samemu:)
Pomóżcie:)

zula - 2015-05-14 16:26
Witaj - niestety nie pomogę Tobie z wyborem miejsca wypoczynku.Cisza powinna być bo na tym terenie pewno jest tylko jeden ośrodek ale jak jest nie mam pojęcia.
Krzysztof w komentarzach napisał .że to jego samotnia więc BĘDZIE wspaniale. :)
Pozdrawiam

BoRa - 2015-11-15 18:24
Wow pojawiły się zdjęcia!
Małgosiu super dziewczyna z ciebie! Co za cudne wspomnienia.
Nie dziwię się, że Twój blog wciąż na pierwszym miejscu :-)

@Aga, my jeździmy do Dąbkowic na pole namiotowe. Tam nie ma sklepów więc jeśli pojedziesz bez wyżywienia to trzeba się dobrze zorganizować, albo codziennie dojeżdżać do Dąbek - ja takiego rozwiązania nie polecam.

zula - 2015-11-15 18:37
BoRa dzięki za miłe słowa :)
...cieszę się ,że moja Polska wygrywa z resztą świata!
Życzę Wam aby "Korona Gór Polski" zajęła moje miejsce bo blog został fantastycznie opracowany.
Czekam z niecierpliwością!

zula - 2016-09-17 06:23
Byłam na chwilkę w Dąbkowicach... pięknie było
...a teraz czas przygotować owsiankę z bananem,rodzynkami i morela...pyszne!
Życzę i wam smacznego o poranku :-)

Dąbkowice
Dąbkowice - 2019-07-14 12:48
Opiszę jak teraz wyglądają ten ośrodek i same Dąbkowice. Po Zakładach Mięsnych ośrodek został przejęty przez prywatnych właścicieli i została nadana nazwa O. W. "Mierzeja". Jedyną ważniejszą zmianą była budowa dużej restauracji i recepcji. W tym roku nastąpił podział ośrodka - część z czterema budynkami i nową recepcją została zamknięta, a część z budynkiem A i dawną siedzibą zmieniła swą nawę na Pole Kempingowe "Natura". Obecnie duźo się zmienia - zburzone zostały stare zabudowania, ośrodek będzie remontowany.

Zapraszam!

zula - 2019-07-14 14:34
@ Dąbkowice
Dziękuję za komentarz i informacje.
Bardzo chciałabym choć na kilka dni pojechać...ośrodek inny lecz może droga nad morze ta sama!
W tym roku byłam na stronie ośrodka i nawet wybrałam sobie ...apartament...najlepszy!
Może uda się choć na 4-5 dni ale czy w 2019 roku? ...marzenie po ponad 40 latach...
Pozdrawiam i wszystkich wielbicieli Dąbkowic również!

Krzysztof
Krzysztof - 2021-10-04 15:17
Kanał Szczuczy, pomiędzy Dąbkami i Dąbkowicami, sobota 2 października.