Geoblog.pl    zula    Podróże    Europa za 30 dolarów ?!...: 1986 - opis i skanowane przeźrocza NOWOŚĆ    Florencja i złoto...i lody
1986

Florencja i złoto...i lody

Włochy
Włochy, Firenze

Pamiętam to było dawno …podarowałeś mi książkę „ Wędrówki włoskie „ …czytając pragnęłam zobaczyć Florencję...
Piękne panoramy ze wzgórz mocno pokrytych roślinnością , wspaniałe wille z bajkowymi wprost ogrodami, artystyczny wygląd świątyń i pałaców wszystko to świadczy , że Florencja słusznie zwać się może „ la Bella „ Tu jak nigdzie w świecie rozwielmożniła się sztuka , myśl i literatura . Imiona takich mężów jak Dante , Bukacie , Rafael , Michał Anioł czy Leonardo da Vinci są ściśle związane ze sławą i świetnością tego grodu.
Pierwszy obiekt , który zwiedzamy po opuszczeniu dworca kolejowego to kościół dominikański Santa Maria Novella z 1278 roku. Wnętrze zawiera freski , które są dokumentem epoki. W świątyni San Lorenz znajduje się kaplica Medyceuszy z grobowcami wielkich książąt Toskanii i słynna nowa zakrystia projektowana przez Michała Anioła.
Florencja to serce Włoch i …córka Rzymu , to jedno z najbardziej wytwornych miast świata . Miasto posiada dwa najważniejsze ośrodki zabytkowe. Jeden z nich to połączone place - Della Duomo i San Giovanni drugi plac to Della Signoria .
Na placu San Giovanni stoi ośmiokątny gmach baptysterium , którego budowę rozpoczęto w V wieku a zakończono w XIII wieku w stylu romańsko- toskańskim . Do wnętrza ozdobionego mozaikami w stylu bizantyjskim prowadzą trzy portale z brązowymi drzwiami …jedne z nich noszą nazwę „ Drzwi do raju „ .
Katedra i pierwsze uczucie jakie się ma na widok tej pięknej budowli to chęć przewrócenia kilkunastu domów dookoła stojących , aby móc ten wspaniały obiekt od razu okiem objąć . Katedra florencka jest jakby zbiorową księgą w której szereg geniuszów dłutem i pędzlem nieśmiertelnie się zapisało , którą wiek wiekowi przekazał , a gdy jeden kończył to drugi rozpoczynał.
Katedra Santa Maria Dell Fiore wzniesiona została w 1296 roku według projektu Arnolfa di Cambio . w 1434 roku katedra została przykryta przepiękną kopułą , która stała się symbolem miasta. Obok katedry wznosi się wysoka dzwonnica – to jedno z ostatnich dzieł Giotta .
Florencja wybrukowana dużymi kamieniami o nieregularnych kształtach jest niezwykle czysta. To miasto z kamienia , miasto gdzie spacerując nocą słyszy się kroki twardo odbijające między murami. Idąc na plac Signorii przechodzimy obok prostokątnej budowli Santa Michel . Plac Signorii jest świeckim ośrodkiem życia miasta , a umieszczony na nim pałac z XIII wieku to siedziba władz miasta . Plac przed pałacem to jakby całe muzeum z fontanną Neptuna , pomnikiem Księcia Toskanii oraz szeregiem posągów antycznych i renesansowych. Nasz zachwyt wzbudził piękny pomnik…chłopca z delfinem..
Z pałacem sąsiaduje Uffizi z XV wieku, w którym znajduje się największy zbiór sztuki Włoch. W ponad 40 salach zgromadzono cztery tysiące dzieł malarskich , antyczne posągi z kolekcji Medyceuszy , zbiór arrasów , rycin i grafik. Są tutaj dzieła mistrzów Simona Martini i Giotta , dzieła flamandów zawierające prace Rembrandta i Rubensa oraz renesansu Leonarda da Vinci , Rafaela , Michała Anioła i Tycjana.
Na wzgórzach Florencji wyczytać można ilustrowaną przez przyrodę historię artystyczną i literacką miasta. Florencja to jedno z najżywotniejszych miast Italii.
….” Ja urodziłem się i wzrastałem nad piękną rzeką Arno w wielkim domu…” to słowa Dantego i zostały umieszczone na ścianie budynku w którym mieszkał . Rekonstrukcja średniowiecznego domu mieści dzisiaj muzeum poety. Pomnik Dantego znajduje się przy franciszkańskim kościele Santa Croce . Tutaj mieszczą także grobowce sławnych florentyńczyków : Michała Anioła i Galileusza . Znajduje się również nagrobek Izabeli z Zamoyskich Czartoryskiej.
Naszą wędrówkę po Florencji zakończyliśmy lodami i …złotem .
Złoto oglądaliśmy na starym kamiennym moście Pont Vecchio . Tutaj wśród niezliczonej ilości sklepów , bogactwa i turystów z całego świata spędziliśmy ostatnie godziny we Florencji. To najdroższa część miasta.
Czy tę dzisiejszą ucztę artystów , poetów i malarzy nie należy zakończyć niespodzianką ??.
Dzięki Grażynie były więc i lody …i wszyscy zostaliśmy wielbicielami siedmio-smakowych pysznych lodów …choć dla nas prawie tak drogich jak złoto !!
Przyjedziemy tutaj jeszcze …bo do Florencji trzeba jechać gdy bzy i róże kwitną..
A więc do zobaczenia Florencjo …do zobaczenia Italio !!!