Geoblog.pl    zula    Podróże    Polska- piękny nasz Kraj ! ...    Kazimierz Dolny ...popołudniowe zwiedzanie i finał !
2019

Kazimierz Dolny ...popołudniowe zwiedzanie i finał !

Polska, Kazimierz Dolny

Jak mądrym narodem są Włosi.
Odpoczynek i ucieczka od upalnego dnia w cieniu pokoju. Poobiednia herbata i co nieco na dokładkę...tak to można się zrelaksować !
Po dwóch godzinach ...
wychodzimy aby zobaczyć Żydowski Kazimierz.
Żydzi pojawili się w około XIII wieku i stanowili połowę mieszkańców Kazimierza Dolnego. Większość z nich skupiała się w getcie na terenie dzisiejszego Małego Rynku. Domy z tamtych czasów zostały zrównane z ziemią po zagładzie kazimierskich Żydów w 1942 roku. Ocalały jedynie drewniane jatki koszerne i synagoga. W budynku bożnicy odbudowanym w 1953 roku funkcjonowało kino ”Wisła”. Dzisiaj w sali głównej odbywają się koncerty i wystawy mieści się księgarnia
Wchodzimy na teren aby zobaczyć i zwiedzić wystawę w fotografiach jak wyglądał Kazimierz Dolny i jego mieszkańcy. Bardzo interesujące zdjęcia autorstwa Benedykta Jerzego Dorysa „ Żydowski Kazimierz „ . Zdjęcia są przejmujące !
Fotografuję wnętrze i zdjęcia ,które wywarły na mnie największe wrażenie.
W pomieszczeniu gdzie kupuje się bilety są pamiątki , wino i śliwowica o wysokiej zawartości alkoholu...to dla smakoszy!
Jest możliwość uzyskania noclegu co może być bardzo ciekawym przeżyciem. Niestety nie zapytałam o cenę lecz następnym razem to uczynię...a może tam będę nocować ?!
Mały Rynek od strony południowej opływa Grodarz ( dzisiaj zupełnie suchej ), który nie przypomina groźnej rzeki. Według legendy jeden z cadyków żydowskich żyjący w XIX wieku reb Ezechiel Taub , za pomocą laski zatrzymał rozszalałe wody Grodarza i w ten sposób uchronił miasto przed potopem.
Kazimierz Dolny od ponad 35 lat jest mi znany z opowieści i odwiedzin mojej siostry ciotecznej ( jak to mówią w Warszawie ) Wielokrotnie bywała razem z Tadeuszem i Veroniką . W tym roku, gdy powiedziałam ,że będę tam w czerwcu to usłyszałam jęk westchnienia...”oj jak bym tam chciała pojechać” . Veronika mieszka w Szwecji i czasami nie jest to takie proste. Życzę jej aby udało się pochodzić w śladami swojego ojca i wspólnych wspomnień...
Kazimierz Dolny uwielbiany jest przez artystów.
W ciągu tysiącleci gościło tutaj wiele osobistości począwszy od Króla Kazimierza III Wielkiego ,który zbudował zamek i kościół farny.
Architekt włoskiego pochodzenia Jakub Balin od 1590 roku przebywał w Polsce i w Kazimierzu Dolnym przebudowywał kościół farny .Umieszczony napis we włoskim języku napis na sklepieniu świadczy jego obecności.
Bardzo ważną osoba Kazimierza Dolnego był Benedykt Jerzy Dorys ,który żył w latach 1901-1990. To wybitny fotograf , portrecista założyciel Związku Polskich Artystów Fotografów – ZPAF . W latach 1931-1932 powstał najsłynniejszy cykl autora „ Kazimierz nad Wisłą”. Zdjęcia prezentowane były w Paryżu i Nowym Jorku.
Kolejna wybitna postać to : Tadeusz Pruszkowski (1888-1942) - malarz, pedagog i krytyk artystyczny związany z Warszawą i Kazimierzem Dolnym. Od 1930 roku. rektor warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, założyciel ugrupowania artystycznego „Bractwo św. Łukasza” (1925-1930). W latach 1923-1939 co roku organizował plenery malarskie w Kazimierzu nad Wisłą. W 1923r. naprzeciw góry zamkowej zbudował swoją prywatną willę, gdzie gościł rzesze uczniów i artystów.
W 1939 roku. Pruszkowski wraz ze swymi uczniami zrealizował w swej pracowni w Kazimierzu siedem monumentalnych kompozycji przedstawiających kluczowe sceny z historii Polski, które w tym samym roku uświetniły pawilon polski na wystawie światowej w Nowym Jorku. W czasie II wojny światowej udzielał pomocy Żydom; zginął rozstrzelany przez hitlerowców.
Antoni Michalak (1899-1975) - malarz reprezentujący nurt tradycjonalistyczny i sakralny w sztuce lat 20. i 30. oraz okresie powojennym. W 1923 roku., jako pierwszy spośród uczniów Pruszkowskiego, odkrył krajobrazowe uroki Kazimierza nad Wisłą, miasteczka, które przyciągnęło całą kolonię artystyczną wywodzącą się z warszawskiej Akademii. Pochowany jest na kazimierskim cmentarzu parafialnym.
Maria Kuncewiczowa (1895-1989) - pisarka, dziennikarka, wykładowca literatury, wiceprezes polskiego oddziału PEN-Clubu. W czasie II wojny światowej i w latach powojennych najczęściej przebywała za granicą. W 1968 roku wraz mężem Jerzym powróciła do kraju, wybierając Kazimierz Dolny . Zamieszkali ponownie w swojej „Willi pod Wiewiórką” . Ukochany przez siebie Kazimierz Kuncewiczowa sportretowała w wielu swoich dziełach literackich, m.in. w “Dwóch księżycach” (1933), zekranizowanych przez reż. Andrzeja Barańskiego w 1993 roku., w “Listach do Jerzego”. Została pochowana we wspólnym grobie z mężem na kazimierskim cmentarzu parafialnym.
Edward Hartwig (1909-2003) - wybitny fotograf, który wywarł bardzo duży wpływ na rozwój polskiej fotografii w latach 60. i 70., członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Wykonał wiele zdjęć Kazimierza nad Wisłą - miasta, które szczególnie lubił.
Pozwolę sobie wyróżnić dwa nazwiska ze współczesnego okresu.
Daniel Olbrychski (ur.1945 r.) - znakomity aktor teatralny i filmowy,
W jednym z wywiadów aktor zwierzył się: ...„Wiem, czym jest sława, pieniądze, festiwale, nagrody, życie w Nowym Jorku, Hollywood czy w Paryżu. Ale dobrze mi z tym, że mieszkam nad Wisłą.” Z Kazimierzem Dolnym związany jest od lat, gdzie ma swój letni dom, jak sam mówi – chałupę, której “nie zamieniłbym na żadną willę w Beverly Hills”....
Jan Wołek (ur.1954 r.) - poeta, malarz, muzyk, zawodowy artysta estradowy.

Jaki może być finał na zakończenie naszego pobytu w pięknym mieście.
Kto zgadnie ?
Oczywiście ...szampan i truskawki !
Dodam dla wyjaśnienia ,że podarowany został przez menadżera pensjonatu aby wznieść toast za zdrowie .