Geoblog.pl    zula    Podróże    Hiszpania - Katalonia - Październik 2013 i Maj 2018    Figueras- Teatro-Museum Dali de Figueres .

Figueras- Teatro-Museum Dali de Figueres .

Hiszpania
Hiszpania, Figueras

Teatro-Museum Dali de Figueres jest drugim po Muzeum Prado w Madrycie najczęściej odwiedzanym w Hiszpanii muzeum sztuki. Zgromadzono tutaj około trzysta sześćdziesiąt prac S. Dali .
Parę zdań o Artyście .
Salvador Domènec Felip Jacint Dalí i Domènech, marquès de Dalí de Púbol - tak brzmi imię I nazwisko w pełnej formie .
Był synem notariusza .Mając czternaście lat zaczął wystawiać swoje obrazy .
W 1921 roku rozpoczął naukę na Królewskiej Akademii Sztuki w Madrycie lecz nie został jej absolwentem.
Po raz pierwszy jedzie do Paryża w 1927 roku i spotyka się z Pablo Picasso .
W następnym roku przenosi się do Paryża i zostaję pełnoprawnym członkiem w grupie surrealistów.
W 1929 poznaję Galę , która jest w innym związku i dopiero dwa lata po rozwodzie w 1934 roku zawierają cywilny związek małżeński . Po unieważnieniu kościelnego ślubu Gali pobierają się w 1958 roku.
Gala jest miłością życia , przyjacielem , organizatorką wystaw. Dzięki żonie Salvador Dali mógł być spokojny o sprawy finansowe.
W 1933 roku artysta jedzie z pierwsza wystawą do Nowego Jorku. Kolejne lata w okresie II wojny światowej spędził ponownie w Ameryce . Malował portrety dla bogatych między innymi dla Heleny Rubinstein czy …bydgoszczanki Klary Dux – światowej sławy sopranistki mieszkającej w USA.
Grał w filmie Alfreda Hitchcocka oraz projektował biżuterię i odzież dla firmy Coco Chanel.
Powraca wraz z Gala do Europy w 1948 roku . Mieszka we Francji i Hiszpanii.
W 1974 roku otwiera zaprojektowane przez siebie muzeum w Figueres i tu spędza kolejne lata życia.
W czerwcu 1982 roku umiera Gala . Artysta maluje ostatni obraz w maju 1983.
Umiera w styczniu 1989 roku po długiej chorobie. Pochowany zostaje w muzeum w krypcie pod dawną sceną teatralną .

Blanka zapytała o symbolikę , która widoczna jest na zdjęciach budynku.
Jajko to początek a chleb jest życiem. Na czerwono-ceglastych ścianach umieszczono drugi symbol- ulepione z gipsu żółte katalońskie chlebki. Figurki na dachu mają na głowach bagietki.
Salvador Dali gdy malował jadł tylko chleb i popijał wodą . Jak sam mówił chciał aby jego sztuka była „jadalna”.
W 1993 roku wystawiono w muzeum prawie wszystkie prace w których występuje chleb.

Przekroczmy już progi muzeum .
I teraz w ciszy choć tam niestety jej nie ma zobaczmy dzieła Artysty.
Jeszcze wyjaśnienie:
Jeden obraz wzbudził moją olbrzymia ciekawość. Mężczyzna i chwilami naga kobieta ten sam obraz a inny.
Kolejna instalacja . Kanapa to usta , oczy to widoki Paryża nos to biżuteria a włosy to kurtyna – wchodzi się po schodach (kolejka!!) i ogląda twarz kobiety. Zamieściłam zdjęcie z Internetu.
Są portrety Gali w sali zwanej skarbcem, sypialnie i masa …masa obrazów . Jest wielki Cadillac z kobietą na masce i łódź nad autem , która należała do Gali.
Muzeum Biżuterii znajduje się po wyjściu z muzeum po prawej stronie.
Niepozorne czarne drzwi i obsługa strzegą wielkiego bogactwa. Zwiedza się krótko , w ciemności , eksponaty są podświetlone. Koniecznie proszę iść . To nie pierścionki to wielkie dzieła sztuki !
Bardzo się cieszę ,że zobaczyłam „te cuda”.
Powiem : to trzeba zobaczyć !.

Na Florydzie w St. Petersburgu znajduje się muzeum artysty i jest ponad dwa tysiące prac.
Do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej już się nie wybieram .
Chciałabym dojechać do Cadaqués na Costa Brava .
Tu bywali Pablo Picasso, Albert Einstein, Tomasz Mann oraz Salvador Dali.
Niedaleko od Cadaqués położona jest miejscowości Port Lligat .
Dalí wraz z żoną skupował małe chatki rybackie, które łączył ze sobą w wielką posiadłość .
I to chciałabym zobaczyć w majowym słońcu.