Geoblog.pl    zula    Podróże    Bydgoszcz i okolice ...TEST dodawania zdjęć !    Kęgiel nad Zalewem Koronowskim...kiedyś i dzisiaj.

Kęgiel nad Zalewem Koronowskim...kiedyś i dzisiaj.

Polska, Kręgiel

W sierpniową niedzielę udało mi się podjechać do miejscowości Kręgiel nad Zalewem Koronowskim.
Bardzo chciałam zobaczyć to miejsce , które kiedyś było ośrodkiem wypoczynkowym pracowników z ZNTK Bydgoszcz (dzisiejsza PESA)
Ośrodek wybudowany w połowie lat siedemdziesiątych.
Kręgiel był terenem czynów społecznych . Wykonywaliśmy tam prace związane z zalesieniem całego terenu. Obowiązkowe wyjazdy zakładowym autobusem po skróconym dniu pracy…
Pożyteczne bo efekt pracy był widoczny oraz zdrowe bo praca w plenerze .
Potem wybudowano dwupiętrowe pawilony i dużą stołówkę. Postawiono domki typu Brda . Wszystko nowe i piękne .
Ośrodek Wypoczynkowy ”Kręgiel” wypełniony był po brzegi pracownikami i ich rodzinami .
Kręgielnia, plac zabaw ,miejsce na ognisko i wspaniałe pomosty prowadzące po jeziorze Zalewu Koronowskiego.
Kajaki i łodzie rybaków oraz żaglówki – każdy według zainteresowania mógł wypożyczyć sprzęt pływający.
Teren dozorowany był przez ratowników. Chętnych na zakładowe wczasy było bardzo dużo.
Każdego roku w czerwcu i we wrześniu ośrodek gościł emerytów z zakładu.
Po latach ośrodek sprzedano , dzisiaj właścicielem jest osoba prywatna .
Teren tuż przy jeziorze rozparcelowano na działki i sprzedano pasjonatom wędkarstwa i grzybobrania.

Dzisiaj zobaczyłam smutny obraz.
Stołówka, w której czas zatrzymał na dwadzieścia lat . Stare krzesła ,stoły i …kubek w którym umieszczono widelec,noż i łyżki do posiłku. Pomyślałam gdzie jestem?
Budynki wczasowe zniszczone , brak kwiatów .
Pomosty wymagają całkowitego remontu.
Spróchniałe deski… jak to możliwe aby doprowadzić tak piękne miejsce do takiego stanu !?

Zrobiłam kilka zdjęć i powróciłam do Bydgoszczy.

BPE - 2013-10-16 20:32
o.......jak pięknie :-)))

marianka - 2013-10-16 23:50
Za to z pozytywnych rzeczy - czytałam jakiś czas temu wywiad z prezesem PESY i przyznam, że bardzo mi zaimponował - obyśmy mieli więcej takich świadomych i odważnych biznesmenów w Polsce!

danach - 2013-10-17 11:47
Czasami smutne są takie powroty bo zatrzymaliśmy w pamięci wspaniałe chwile a rzeczywistość jest inna ale miejsce urocze :)

pamar
pamar - 2013-10-18 09:25
Chciałabym tak, po skróconym dniu pracy, jechać w plener, aby popracować w ruchu. :) Szkoda, że nikt nie zadbał o to, co tak pracowicie zrobione kilka lat temu.

mirka66 - 2013-10-18 18:42
Urokliwe miejsca.

mamaMa - 2013-10-23 20:59
Nostalgia...bylo, minelo i sie nie wroci, dzis nie ma czynow spolecznych i wczasow pracowniczych, za to swiat z tanimi przelotami stoi otworem. Cos za cos...

Hania - 2013-12-18 18:40
Małgosiu, wspaniałe zdjęcia z czasów świetności OW Kręgiel, niedaleko Koronowa. Pamiętam, że mój wujek Józef, który pracował w ZNTK był bardzo zaangażowany w tworzenie tego ośrodka. Spędzał tam wiele czasu, głównie na ciężkiej pracy. Urodzony w Koronowie nad samą Brdą, wielki wodniak, był wielkim fanem Kręgla, gdzie mógł realizować swoją pasję kajakową.Zalew Koronowski powstał w momencie pobudowania zapory wodnej na Brdzie. Wspaniałe miejsce do wypoczynku, Szkoda, że ten piękny OW Kręgiel nie przetrwał do dziś.

Karolina
Karolina - 2017-01-08 17:18
Przez 11 lat jezdzilam tam na wczasy z rodzicami. Ostatnie, o ile dobrze pamietam, to byl rok 1996. Wspaniale wspomnienia.

zula - 2023-07-18 20:17
Jak dobrze jest po latach poczytać tak miłe komentarze!
Dziękuję za każde słowo...