Geoblog.pl    zula    Podróże    Wielka Brytania -Londyn 2011 , Angielska wieś - 2018 i 2019    Tamiza

Tamiza

Wielka Brytania
Wielka Brytania, London

Tamiza żyje- zdecydowałam się na rejs po rzece aby spojrzeć na miasto z wody.
Dwugodzinna podróż to wydatek jedenastu funtów lecz zapewniam was , że warto .
Z pokładu statku widać jedną z największych atrakcji miasta - London Eye - to diabelski młyn o wysokości 135 metrów .
Pełen obrót koła trwa czterdzieści minut . Do budowy zużyto 1700 ton stali a cała konstrukcja powstała dla uczczenia nowego millenium . Uroczystego otwarcia dokonał Tony Blair 31 grudnia 1999 roku. Koszt widoku z kapsuły wynosi siedemnaście funtów i chętnych jest zawsze wielu ! .
Płyniemy dalej , widzimy Most Millenium przeniesiony przez Tamizę , który służy wyłącznie pieszym . W głębi dostrzec można Katedrę Św. Pawła. Budowlę charakteryzuje piękna kopuła o średnicy 50 metrów . Do kopuły prowadzi ponad sześćset schodów . Msze święte odbywają się tutaj jedynie w niedzielę i Boże Narodzenie . Za uczestnictwo w liturgii pobierana jest opłata w wysokości sześciu funtów. Po drodze mijamy wiele mostów z czego najsłynniejszy to Tower Bridge , który jest symbolem Londynu . Jego środkowa część to dwa ważące po 1100 ton zwodzone przęsła , które podnoszą się w ciągu dziewięćdziesięciu sekund .
Wieże mostu oraz pomost kryją mechanizm , który służy do podnoszenia . Znajduje się tam także muzeum . Szerokość mostu wynosi sześćdziesiąt metrów . Tower Bridge jest jedynym ruchomym mostem z dwudziestu dziewięciu mostów , które znajdują się na Tamizie. Most otwierany jest około sto raz dziennie gdy przepływa większy statek. Górna część pomostu udostępniona jest dla turystów i podobno roztacza się przepiękny widok na Tamizę .
Ze statku wycieczkowego po lewej stronie widać Twierdzę Londyńską . Zamek o wysokości dwudziestu ośmiu metrów otoczony jest kilkoma rzędami murów i fosą . W latach 1603 – 1625 warownia była siedzibą królów angielskich . Tu założono pierwsze obserwatorium , mennicę i arsenał broni . Skarbiec cieszy się dużym powodzeniem wśród zwiedzających . To miejsce gdzie od 1303 roku przechowywane są Królewskie Klejnoty Koronacyjne . Obiekt , który znajduje wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO .
Płyniemy dalej . Zobaczymy nowoczesne szklane wielkie budynki. To dzielnica City , która zajmuję powierzchnię około jednej mili kwadratowej. To centrum finansowo-handlowe Londynu, siedziba takich firm jak Centralny Bank Anglii , giełda papierów wartościowych i giełda metali szlachetnych . Znajduje się także największa firma ubezpieczeniowa Lioyds. Mieszka tutaj zaledwie dziesięć tysięcy osób lecz codziennie pracuje ponad trzysta tysięcy osób .
Statek dopływa do Greenwich . Dzielnica jest bardzo popularna z uwagi na znajdujące się królewskie obserwatorium astronomiczne przez który przechodzi południk 0 st. Znajduje się Królewska Szkoła Morska a także można przejść tunelem pieszo pod Tamizą . Greenwich znajduje się na liście światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.