Geoblog.pl    zula    Podróże    Polska- piękny nasz Kraj ! ...    Bydgoszcz ...moje miasto ! -
1970

Bydgoszcz ...moje miasto ! -

23 styczeń 2011 - Bydgoszcz

Powinnam dzisiaj zająć się rozliczeniem podatkowym . Jak każdy obywatel świata i ja nie lubię tego zadania . Pomyślałam- niedziela - nie należy pracować i zamęczać się „Pitami”. Mam trochę czasu … Opisze moje miasto Bydgoszcz , wplatając do tego troszkę siebie .
Bydgoszcz jest miejscem moich urodzin . Tutaj ukończyłam „odpowiednie „ jak na swoje możliwości… szkoły .
Będąc jeszcze w szkole podstawowej uczestniczyłam w zajęciach w kole fotograficznym . Spacerowałam po Bydgoszczy z aparatem „Druh” a potem „Smiena”. Wędrówki do parku nad Brdą za każdym razem były zarejestrowane na fotograficznej kliszy . Potem szkolna ciemnia i zachwyt jak to możliwe ,że za piętnaście sekund zobaczę na papierze fotograficznym uchwycone …mało doskonałe … piękno ! Zdjęcia były wyłącznie w kolorze czarno białym .
Dzisiaj są to zdjęcia trudne do zrobienia wymagają wielkiej perfekcji , wiedzy i duszy artysty .
Myślę ,że tak rozpoczęłam moja pasję z aparatem fotograficznym . Potem były Zenity … następne coraz to droższe jak i cięższe marki.
Zachęcam do przyjazdu i zobaczenia Bydgoszczy .
Wędrówkę można rozpocząć od Dworca Kolejowego ulicą Dworcową w kierunku Gdańskiej .
Ulica jest aktualnie w trakcie przebudowy – ponownie powróci tutaj tramwaj . To wielka inwestycja - przewidziana na dwa lata .
U zbiegu Dworcowej i Gdańskiej zobaczymy ciekawy z 1896 roku budynek - Hotel Pod Orłem . Po wielu latach powrócił do właścicieli .
Teraz są dwie możliwości na lewo lub… prawo. Wybieram „prawicę „.
Dochodzimy do mostu im. Jerzego Sulimy-Kamińskiego… gdzie w dole płynie rzeka Brda .
Rzeźba autorstwa Jerzego Kędziory „ Przechodzącego przez rzekę „ jest pamiątką wejścia Polski do Unii Europejskiej i została odsłonięta 1 maja 2004 roku.
Młody mężczyzna w jednej ręce trzyma żerdź , w drugiej – strzałę a na ramieniu niesie rzymskie sandałki takie same jakie posiada bydgoska „Łuczniczka”- symbol Bydgoszczy . Posąg pięknej , młodej i nagiej kobiety napinającej łuk jest jedną z najstarszych zachowanych rzeźb. Znajduje się aktualnie w Parku Jana Kochanowskiego w pobliżu Teatru Miejskiego .
W 2010 roku „ Łuczniczka „ obchodziła 100 lat . Autorem kobiety z brązu jest niemiecki artysta prof. Lepcke .
Po przejściu przez rzekę ulicą Mostową rozpoczniemy wędrówkę po Starym Mieście. Zobaczymy stare i nowe spichrze . Dalej możemy podziwiać odnowione kamienice Starego Miasta . Jest tu restauracja i kawiarnia istniejącej od 1946 roku firmy „Sowa „ . Warto wypić kawę i zjeść coś z oferowanych różności ! Wypieki codziennie rano dostarczane są w różne rejony Polski oraz do Londynu .
Dojdziemy potem do rynku gdzie znajduje się Kościół Farny – Katedra pod wezwaniem Św Marcina i Mikołaja ustanowiona przez Jana Pawła II 7 czerwca 1999 konkatedrą archidiecezji gnieźnieńskiej . Piękny późnogotycki kościół z XIV wieku .
Wracając na plac zobaczymy pomnik ku ci ofiar II Wojny Światowej . Monumentalna wielka bryła ludzkich rąk została odsłonięta 5 września 1969 roku . Istnieje projekt przeniesienia do Fordonu jednak obrońcy pomnika uważają ,że miejsce na rynku to miejsce jak najbardziej odpowiednie na upamiętnienie śmierci tysięcy Bydgoszczan .
Budynek w stylu pałacowym to gmach Urzędu Miasta.
Kamienice na placu zostały odnowione a w jednej pod numerem 15 ( we wschodniej pierzei placu ) znajduje się atrakcja dla mieszkańców i turystów Pan Twardowski. Legenda mówi ,że szlachcic i czarnoksiężnik gościł w mieście przez cztery miesiące w 1560 roku . Uzdrawiał , odmładzał mieszkańców a zaproszony był przez burmistrza miasta. Na pamiątkę pobytu powstał pomysł pomnika –rzeźby autorstwa Jerzego Kędziory , który odsłonięto 2 czerwca 2006 roku . Podejdź i popatrz w górę budynku. Codziennie o godzinie 13.13 oraz o 21.13 ukazuje się postać .
Może wówczas nasze twarze nabiorą blasku, radości i uśmiechu ??? . Warto więc pokłonić się czarnoksiężnikowi.
Muzyka i odpowiednie efekty świetlne kończą dwuminutową wizytę u Pana Twardowskiego.
Proponuje przejść ulicą Jezuicką gdzie wiele lat temu chodziłam do… Hassa na pyszną kawę . Niestety uroczej i małej kawiarenki już nie ma .
Ulica Długa to ulica handlowa z eleganckimi sklepami . Nie ma samochodów …latem chodniki przyozdobione są kwiatami a atrakcją jest stary tramwaj – punkt informacji turystycznej ! . Mamy także swoją bydgoską aleję gwiazd – zasłużonych dla miasta . Ludzi , którzy tutaj odnieśli wielkie sukcesy sportowe, polityczne , zawodowe …nie będę pisała kto tam jest . Pójdziesz zobaczyć , może zrobisz zdjęcie na pamiątkę ?! .
Wąskie ulice pionowo biegną wzdłuż ważnej arterii komunikacyjnej Wały Jagiellońskie .
Proszę dojdź ulica Pod Blankami a zobaczysz okazały pomnik Króla Kazimierza Wielkiego. Idea powstania zrodziła się z okazji 650 lecia Miasta Bydgoszcz w 1996 roku . Uroczyste odsłonięcie pomnika miało miejsce 26 października 2006 roku. To projekt gdańskiego artysty – rzeźbiarza Mariusza Białeckiego . Wykonaniem zajęła się pracownia Roberta Sobocińskiego. Pomnik wykonano z brązu o wadze trzech ton umieszczony jest na czerwonym granitowym cokole . Pomnik jest hołdem za nadanie przez króla aktu lokacyjnego w dniu 19 kwietnia 1346 roku.
Po przeciwnej stronie ulicy zobaczysz stary , piękny gmach Sądu Wojewódzkiego...

* W 1970 roku miałam już 17 lat !