Geoblog.pl    zula    Podróże     Pieniny , Beskidy : 1979 - mój pierwszy opis z 1979 - skanowane przeźrocza NOWOŚĆ    Trzy Korony i spÅ‚yw Dynajcem
1979

Trzy Korony i spływ Dynajcem

Polska, Krościenko

Studencka Baza Namiotowa w Krościenku to teren pięknie położony nad samym Dunajcem. Nasze żółto-zielone i niebieski namioty ślicznie harmonizują z zielenią. Obiekt wyposażony jest w bieżącą wodę , jest drewniany stół pod „wiatą „ z napisem jadalnia , są betonowe stoły gdzie można grzać wodę.
Każdy z nas ma określone zadanie . Najpierw należy możliwie jak najszybciej rozbić namiot potem wykąpać w Dunajcu. Oj !...gdyby tak były zainstalowane natryski wzdychają Ela i Małgorzata …Na dowód tego ,że nie tylko dziewczyny mają takie marzenia Staszek wymyśla sposób doprowadzenia gorącej wody do namiotów. Byłaby wówczas …rzymska łażnia a to najlepsze lekarstwo na zmęczenie ! Wspólne marzenia kończą się rzucaniem kamieni przez Tomasza i Eugeniusza w formie tak zwanych kaczek, które tworzą prawie ruchomy natrysk !!
Jest ciepło , długo więc śpiewamy i opowiadamy . Andrzej na przemian z Teresą grają na gitarze. Teren obozowy jest bardzo duży. W nocy dochodzą odgłosy śpiewu i gitar . Dochodzi trzecia nad ranem, jak my jutro wstaniemy ?...
Ustalono , że zdobywamy Trzy Korony i chcemy również popłynąć Dunajcem . Krościenko , w którym spędzimy trzy noce z naszej wędrówki , to podobnie jak Szczawnica miejscowość klimatyczna położona na wysokości ponad czterysta metrów nad poziomem morza . Krościenko położone jest w dolinie Dunajca na skrzyżowaniu się dróg Nowy Sącz, Nowy Targ i Szczawnica. Uzdrowisko otoczone jest od południa Pieninami , od północnego zachodu pasmem Lubania a od wschodu pasmem Radziejowej . Na wschodnim zboczu doliny Dunajca biją źródła mineralne „Stefan „ , „ Maria „ i „Michalina „.Wody te leczą kamicę nerkową i żółciową . Z zabytków miasteczka należy wymienić Muzeum Pienińskie , które znajduje się w budynku dyrekcji Pienińskiego Parku Narodowego. Bardzo ciekawym zabytkiem jest kościół parafialny zbudowany w latach 1354-1355 a przebudowany w epoce późnego baroku .W prezbiterium kościoła w 1949 roku odkryto fragmenty polichromii gotyckiej z XIV i XVI wieku.