Geoblog.pl    zula    Podróże    Podróż w czasie pandemii do...Zakopanego i Krakowa !, ponownie Kraków i Sopot oraz Gdańsk i Gdynia.    Niedziela...Kościół Mariacki i ponownie krakowski Kazimierz!
2021

Niedziela...Kościół Mariacki i ponownie krakowski Kazimierz!

Polska, Kraków

Niedziela 27 czerwiec 2021 rok.

Po śniadaniu idziemy do Kościoła Mariackiego potem każda idzie w swoja stronę ...
Nie ...nie żadnej kłótni między nami i nie było choć gdy mnie coś zaboli ( oprócz kolana) to jasno mówię !
Rozumiem ,że jestem taką kulą u nogi i chwilami przy temperamencie Hani i szybkości poruszania coś „ wymknie się” do mnie i trochę boli. Przecież chciałabym chodzić tak jak kiedyś bywało ...

Hania dzisiaj koniecznie chce iść do odnowionego Muzeum Czartoryskich a ja po wczorajszym dniu czuję niedosyt i wracam na Kazimierz.
Msza Św w Kościele Mariackim to wydarzenie.
Świątynia jest po remoncie ołtarza głównego i dzięki temu całość prezentuje się wyjątkowo.
Ludzi nie jest wiele a jest koncert chóru umila jeszcze bardziej czas spędzony na modlitwie.
Kazanie krótkie i bardzo dobre ...na temat ubioru do świątyni. Szorty, bluzki wyjątkowo „rozgogolone „ nie pasują ...zatraciło się pojęcie ,że odwiedziny w Świątyni powinno być stosowne do miejsca.
Nauka zawsze jest na wskazana.
Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Krakowie zwany jest bazyliką Mariacką czy Kościołem Mariackim.
Fundatorem Kościoła jest Kazimierz III Wielki i Mikołaj Wierzynek . Według Jana Długosza a za treścią z Wikimedia to pierwszy murowany kościół w stylu romańskim z lat 1221-1222. W pierwszej połowie XV wieku dobudowano boczne kaplice.
W końcu XV wieku kościół wzbogacił się o Ołtarz Wielki – dzieło Wita Stwosza.
W XIX zlikwidowano przykościelny cmentarz i dzięki czemu powstał plac Mariacki.
W 1887 pod kierunkiem Tadeusz Stryjeńskiego wprowadzono wystrój neogotycki .
Pracowali tutaj Jan Matejko i Stanisław Wyspiański oraz Józef Mehoffer autor witraży i organów głównych.
Kościół ma dwie wieże – wyższa hejnalicka ma 82 metry druga ma 54 metry i z tej co godzinę grany jest Hejnał Mariacki.
Myślę ,że aby poznać historie i bogactwo kościoła nie wystarczyłby tydzień czy dwa. .
To wspaniałe bogactwo narodowe ..
Wiele kaplic oraz grobowce, organy i skarbiec - ogrom gdy tylko chwilkę czytam....
Ponownie fotografuję i jest oczarowana … Cuda.

Przechodzę na Mały Rynek i po chwili znajduję się w „Zaczarowanym świecie magii.”
Bardzo mi się tutaj podoba ...wspaniałe wystroje choć dosyć skromne i...widzę koty !
Niestety mam cel bardzo ważny - wsiadam w taksówkę i proszę do Restauracji Ariel.
Witają mnie dźwięki muzyki.
Muzyki pięknej , spokojnej lecz ...barwnej. Nie ma gości to jeszcze nie czas na posiłki.
Mam możliwość dzięki temu utrwalić najlepszą – podobno restaurację żydowską na Kazimierzu.
Uzgadniam danie ,które zjem i wiem ,że powrócę .
Wchodzę na teren księgarni...słyszę ponownie piękne utwory muzyki żydowskiej.
Widzę książki do ...pisania. To nowa forma .
Kupuję się książkę np. Pani Olgi Tokarczuk czy Pana Władysława Bartoszewskiego a na stronie dodatkowej umieszcza się własne refleksje czy notatki. Nie znałam takiej formy...

Idę ulicą Szeroką widzę dom Heleny Rubinstein oraz wielką łaźnię mykwa
Wchodzę do Synagogi Remu gdzie do dnia dzisiejszego odprawiane są nabożeństwa żydowskie.
Jest budynkiem renesansowym Tuż obok znajduje się cmentarz – jeden z najstarszych w Europie. Założony został 1535 roku.
I całkowicie zniszczony podczas II wojny światowej .Po latach starań cmentarz został odbudowany. Ciekawe jest to ,że na mogiłach nie ma zwyczaju układania kwiatów lecz pozostawia się niewielki kamień.
Podoba mi się ta forma uczczenia...bo przecież kamienie mówią!.
Widzę w wielkim skupieniu modlącego się starszego pana.
Postanawiam ,że wsiądę w jeden z meleksów i całą trasę ma zakończenie przejadę .
Sprawdzę co widziałam , uzgodniłam ,że gdy zechcę to wysiądę i dojdę do interesującego mnie miejsca - zrobię zdjęcia. Trasa jest ciekawie nagrana .
Rozmawiam z Panią Agnieszką ,która po ukończeniu studiów obwozi turystów po wyjątkowych miejscach.. Tak pracuje ...interesuje się moim zwiedzaniem więc jest okazja zaprosić na strony YouTube. Czeka z niecierpliwością na nagranie...jedno z pierwszych będzie zadedykowane właśnie dla niej.
Dojeżdżamy do Kościoła na Skałce. Nie byłam tutaj to Bazylika św. Michała Archanioła i sw, Stanisława Biskupa I Męczennika.
To jeden z najważniejszych kościołów Polski. Tutaj znajduje się Krypta Zasłużonych . Spoczywają Jan Długosz, Stanisław Wyspiański ,Karol Szymanowski i Czesław Miłosz. Zwiedzam teren dookoła , deszcz krótki lecz intensywny zaprasza do „”samochodu” .
Moje samodzielne zwiedzanie było bardzo dobre. Widziałam Synagogi i ulicę z różnymi szyldami żydowskimi.
Czas biegnie bardzo szybko ...wracam do Restauracji Ariel .
Muzyki nie słychać bo rozmowy gości są o dwa tony zbyt wysokie.
Nie bardzo odpowiada mi atmosfera lecz zgodnie z porannym ustaleniem zamawiam posiłek...tradycyjny polski ...czerwony barszczyk z kołdunami. Czekam bardzo długo lecz warto było bo był pyszny.
Wiem ,że muszę wracać do hotelu aby odpocząć i mam wielki problem z przywołaniem taksówki.
Wielokrotnie zlecenie nie zostaje przyjęte z uwagi na brak pojazdów. Czas płynie ...bateria w telefonie na granicy działania.
Taki problem ma Kraków w niedzielne południe- ogólny brak taksówek z uwagi na dłużą ilość turystów.
Poradzono abym poszła kawałek do głównej ulicy bo tam jest postój i tam na pewno będzie!
Niestety...nie ma nikogo...nagle jedzie macham kijkiem bo drugi podtrzymuje moje zmęczone „ciało” . Pan pokazuje ,że tu kończy dzień.
Po chwili zatrzymuje się ...wysiada ...podchodzi do mnie z zaprasza do samochodu.
Mówi jak mógłbym pozostawić panią ?
Za dziesięć minut jestem w hotelu.
Za to kocham mieszkańców Krakowa

Co było dalej napiszę w kolejnej ...ostatniej części wspomnień !

Teraz jeszcze zdjęcia...umieścić na stronie ...oczywiście muszę wybrać te najpiękniejsze.