Geoblog.pl    zula    Podróże    Wiedeń - Austria 2015    Wiedeń ... od Opery do Katedry Św. Szczepana

Wiedeń ... od Opery do Katedry Św. Szczepana

Austria
Austria, Wieden

Chwila odpoczynku wśród zmęczonych turystów i zmieniam decyzję.
Wiem ,że czasu nie mam zbyt wiele więc idę dalej. Dochodzę do terenów dawnej rezydencji cesarskiej Hofburg i jest mi przykro ,że ten wielki teren historii Austrii i Europy musi pozostać tym razem poza moim zasięgiem zwiedzania.
Widzę galerię Albertina założoną w 1738 roku. Są tutaj dzieła Rafaela , Rembrandta, Leonardo da Vinci , Rubensa, Picasso i wiedeńskiego artysty Gustava Klimta . Robię kilka zdjęć przy charakterystycznych schodach i wjeżdżam windą na taras .
Podziwiam widoczny naprzeciwko Hotel Sachera- należy do jednych najdroższych hoteli .Powstał w latach 1874-1876 dla Edwarda Sachera- syna twórcy słynnych tortów. Kiedyś było to miejsce spotkań polityków , artystów i wyjątkowych gości. Z pietyzmem przechowuje się obrus z setkami podpisów prominentów. Częstym gościem był syn cesarza Rudolf .
W kawiarni można zjeść specjalność wiedeńską- czekoladowy torcik z morelami.
Położony po przeciwnej stronie ulicy to gmach Opery Wiedeńskiej. 15 maja 1869 roku rozpoczęto sezon artystyczny wystawieniem opery „Don Giovanni” Wolfganga A. Mozarta. Dyrektorami byli słynni muzycy między innymi: Richard Strauss , Klemens Kraus i Herbert von Karajan. W marcu 1945 roku bomba lotnicza spowodowała wielki pożar i zniszczyła gmach.
Odbudowa trwała siedem lat.
Opera posiada 1624 miejsc siedzących i co ciekawe choć może i mniej wygodne 567 miejsc stojących!
W ostatni czwartek karnawału Opera jest miejscem największego balu wiedeńskiego gdzie spotkać można prominentów polityki , teatru oraz koronowane głowy Europy i świata. Tradycja trwa od 1877 roku. W ten szczególny dzień widownia i scena tworzy olbrzymią salę balową dla siedemset gości.
Idę dalej , przed gmachem widzę ustawiony telebim i krzesełka co pozwala przenieść się… bezpłatnie w świat opery czy baletu .
Na płytach dookoła gmachu utworzono aleję gwiazd. Fotografuję autografy wybitnych ludzi Opery.
Dochodzę do drugiej ważnej ulicy – Karntner, która od 1974 roku jest promenadą dla pieszych.
Bogate i eleganckie sklepy, domy ,które wzbudzają zachwyt. Hotele Astoria i Hotel Imperial z 1872, w którym w czasie swoich wizyt w Wiedniu mieszkają osobistości z całego świata .
Zupełnie przypadkowo wchodzę do kościoła Kawalerów Maltańskich. Widzę tutaj marmurowy pomnik mistrza zakonnego Jeana de La Valetta.
Widoczny w oddali mało wyróżniający się kościół z czerwonej cegły to Kościół Kapucynów z XVII wieku ufundowany przez cesarzową Annę , małżonkę cesarza Macieja .
W podziemiach znajduje się Krypta Cesarska , w której spoczywają Habsburgowie od 1633 roku. Plac Neuer Markt przy którym stoi kościół przyozdobiony jest piękną barokową Fontanną Opatrzności. Ten wyjątkowy plac jest na trasie wiedeńskich dorożek ,które kończą przejazd tuż przy drzwiach do Katedry św. Szczepana Męczennika .
Oczywiście i ja ponownie wchodzę do katedry. Pierwszy raz progi świątyni przekroczyłam o poranku zaraz po przyjściu na Stare Miasto. Katedra jest symbolem miasta . Wnętrze świątyni posiada liczne dzieła sztuki gotyckiej i barokowej. Ołtarz główny przedstawia męczeńską śmierć Świętego Szczepana. Trzynawowy kościół zajmuje powierzchnię 3500 metrów kwadratowych i należy do największych kościołów Europy nad którym górują cztery wieże . Wieża południowa należy do najsłynniejszych i po pokonaniu 418 stopni zobaczymy jeden z najpiękniejszych widoków na Wiedeń. Spadzisty dach ozdobiony jest dwugłowym orłem cesarskim . Po stronie lewej godłem Republiki Austriackiej a po stronie prawej jednogłowym orłem z herbem Wiednia. Przechodzę dookoła , przystaję przy płytach nagrobnych, malowidłach . Ważnym faktem jest to ,że zgodnie z prawem dynastii w Wiedniu znajdują się trzy miejsca spoczynku Habsburgów : Katedra św. Szczepana – wnętrzności. Ciała spoczywają w krypcie kościoła Kapucynów a serca w kościele Augustianów.
Za chwilę pospacerujemy sobie do znanych kawiarni o bogatej historii .

Teraz zapraszam na galerii zdjęć !